Hoe goed kennen de Wichelse schepenen hun dossiers?

Op 9 november 2011

Op de gemeenteraad worden telkens weer schepenen aangepakt door de oppositie. Deze keer ging dat over drie dossiers:

1.  Woonplus, waar schepen Segers niet wist of niet gezien had dat het voorgelegde jaarverslag het verslag van vorig jaar was. Hij probeerde er zich dan maar uit te praten.
    2. Erger was het toen schepen Praet beweerde dat onze gemeente een goede zaak gedaan heeft aan het verwerven (hij noemen het krijgen) van aandelen van de gemeentelijke holding. Een beetje speurwerk op de website van die gemeentelijke holding leerde ons dat die aandelen in het verleden verkregen werden door het inhouden van 5% van het leningbedrag dat de gemeenten opnamen bij het gemeentekrediet. Maw als men 100000 BEF leende kreeg men maar 95000 BEF en  aandelen voor de resterende 5000 BEF. Men moest echter de volle 100000 BEF plus intrest terugbetalen. Na allerlei herschikkingen (Gemeentekrediet, Dexia en Gemeentelijke Holding) beschikte onze gemeente zo over ongeveer 15.000 aandelen in die holding. Verworven, niet gekregen. Deze aandelen brachten inderdaad over een periode van een kleine 15 jaar ongeveer 1.5 Miljoen Euro op aan dividenden. Beweren dat men 1,5 M Euro gekregen heeft is dus wel zwaar overdreven. Toen in 2008 en 2009 Dexia een eerste keer zwaar in de moeilijkheden kwam werd aan de gemeenten een “bijdrage” gevraagd. Voor onze gemeente was dat €150.000 of 3662 aandelen aan ongeveer €40. Gemeente zoals Aalst, Brugge, Hasselt, Gent, Lokeren, Ninove, Vilvoorde, maar ook het Brakel van de familie De Croo hebben dat niet gedaan. Onze gemeente wel. Dat betekent eigenlijk dat die andere aandelen op dat ogenblik ongeveer €600.000 waard waren. De gemeente bezat toen ongeveer €750.000 in de gemeentelijke holding. Na het nieuwe debacle blijft daar nauwelijks nog iets van over. De gemeentelijke holding had eind 2009 80% van zijn middelen geïnvesteerd in Dexia. In het jaarverslag van 2009 van de holding kan men vinden dat een aandeel nog ongeveer €18 waard was(dus op enkele maanden gehalveerd). Beweren dat dit voor onze gemeente een goede zaak was is, op zijn zachtst uitgedrukt, de waarheid geweld aandoen. Dat men dit niet kon weten eveneens. Waarom hebben anders die grote steden en gemeenten niet deelgenomen aan de kapitaalsuitbreiding?

3. Er was ook nog het mobiliteitsconvenant waar schepen Praet niet wist wat er      veranderd was tov het vorige.

Sommige van onze schepenen bereiden zich slechts gedeeltelijk voor op hun taak in de gemeenteraad. Bovenstaande voorvallen bewijzen dat eens te meer.”