Minister beschermt erfgoed in Wichelen

Op 28 oktober 2010

Na een inventaris van het bouwkundig Erfgoed in Vlaanderen besliste minister Geert Bourgeois (N-VA) 24 Wichelse erfgoed- relicten een voorlopig beschermd statuut te geven. Daaronder de ommuurde kerkhofsite, het dodenhuisje en zelfs het integrale Schellebelse marktplein.

Uniek in de streek zijn de mooi onderhouden epitaven tegen de kerkmuren.

Wichelen

De Sint-Jan Onthoofdingskerk van Schellebelle kreeg jaren geleden al het label 'beschermd', maar bij de recente inventaris van het Agentschap Ruimte en Erfgoed kreeg ook het ommuurde kerkhof, het dodenhuisje, de Sint-Corneliusommegang en het belangrijkste funeraire erfgoed een voorlopig beschermd statuut. De term 'voorlopig' zal binnen het jaar wellicht in 'definitief' worden omgezet.

Hubert Keuppens van de Heemkring Schellebelle leidt ons rond op de kerkhofsite en legt uit waarom de bescherming ervan meer dan terecht is. 'Dit ommuurde kerkhof is een echte erfgoedschat', zegt Keuppens. 'Vooreerst een dikke pluim voor het gemeentebestuur, dat deze site perfect onderhoudt. Er liggen hier tal van soldaten uit de Eerste Wereldoorlog begraven van wie de graven nog elke week worden onderhouden. Er staan praalgraven die in perfecte staat zijn, enkel en alleen omdat ernaar wordt omgekeken. Uniek in de streek aan deze begraafplaats zijn de diverse epitaven tegen de kerkwand. Sommige dateren van 1828. Epitaven kwamen er toen er niet meer in de kerk mocht begraven worden en waren vooral voorbehouden voor de rijken.'

Aan de ingang van het kerkhof bevindt zich een banaal vierkant gebouwtje in baksteen. Dat dodenhuisje staat ook op de lijst van beschermde monumenten. 'Het is uitzonderlijk dat het er nog staat, want dodenhuisjes worden niet meer gebruikt sinds 1980', zegt Keuppens. 'Dit oude hokje staat hier sinds 1903 en het is vooral de bijzondere dakcontructie die het uniek maakt. Nog uniek aan dit kerkhof is de calvaar tegen de wand van de kerk. Hij is niet alleen exuberant mooi, ook de schedel -naar verluidt een echte- erbovenop is zeldzaam. Verder vind je op zeven plaatsen rond het ommuurde kerkhof een soort van stenen haltes, de Sint-Corneliusommegang. Die heilige werd in Schellebelle aanbeden ter bescherming tegen kinderziektes. Hij moet goede daden verricht hebben, want jaarlijks zijn er nog altijd de Sint-Corneliusfeesten in het dorp.'