N-VA redt OCMW raad

Op 27 december 2013

 

Op 17 december had de laatste, maar wel belangrijkste OCMW-raad van het jaar plaats. Op deze raad stonden het BBC plan (beleids- en beheerscyclus of het meerjarenplan) en het budget 2014 op de agenda. Aan dit plan is hard gewerkt door heel wat medewerkers uit de OCMW administratie.

Op deze raad waren er van {SAMEN} 2 raadsleden afwezig. Dat getuigt van weinig respect voor deze administratie. Mocht de oppositie de raad verlaten hebben, dan kon er niet geldig vergaderd worden en kon het plan dit jaar niet meer goedgekeurd worden. Op initiatief van N-VA heeft de oppositie de raad echter niet verlaten, maar een ordemotie ingediend om deze daad van goed bestuur te laten noteren in het verslag van de raad. De N-VA heeft de administratie trouwens gefeliciteerd met het geleverde werk.

Ondanks al het goede werk werden er wel een aantal verduidelijkingen gevraagd over de cijfers. De meerderheid heeft toegezegd om over alle beleidsdomeinen strikt naar de raad te rapporteren. Formeel moet dat alleen voor de strategische doelstellingen en die zijn zeer beperkt gehouden.

Hieronder  de voorgelezen nota met de N-VA opmerkingen over het BBC van het OCMW Wichelen.

Mijnheer de voorzitter, mevrouw de secretaris, beste collega’s,

 

Eerst en vooral wil ik jullie en de volledige groep OCMW-medewerkers feliciteren met het mooie werk dat hier voor ons ligt. Wel een kleine wederkerende formele opmerking,… de afkortingenlijst ontbreekt. Verder wil in met deze tekst ook een evaluatie maken van 1 jaar werk van het nieuwe OCMW bestuur en de OCMW raad.

In naam van onze fractie en partij wil ik een kritische noot laten horen. Eerst de positieve opmerkingen:

1.       In de A3 analyse kunnen wij ons vinden in de missie, de visie, de doelstellingen en de actieplannen. Die sluiten nauw aan bij onze visie hoe een OCMW zou moeten werken. De acties zelf en de kritieke-prestatie indicatoren hadden wij graag verder uitgewerkt gezien;

2.       Het management team van het OCMW kent zijn sterke en zwakke punten en toont aan dat het bereid is om daaraan te werken. Ook hier missen we soms de concrete verbeteracties

Dan een aantal andere zaken waarvan wij denken dat ze anders en/of beter zouden kunnen:

1.       De schrik om te moeten rapporteren aan hogere overheden zit er duidelijk in. Daarom worden prioritaire doelstellingen niet als strategisch gedefinieerd. We zullen jullie eraan herinneren aan de belofte dat er wel degelijk aan de raad gerapporteerd zal worden.

2.       Het lijkt ons een gemiste kans om concreet te kunnen meten of bepaalde delen van de niet-kritische zorgverlening rendabel zijn. We denken hierbij aan:

-          De dienstencheque onderneming

-          Het dorpsrestaurant

-          De keuken

-          De maaltijdbedeling

-          De gezinszorg

Hiermee stellen wij niet dat deze diensten indien ze niet rendabel zouden zijn afgeschaft moeten worden, maar het is altijd goed om weten waar het geld aan uitgegeven wordt.

3.       Uit de interne analyse blijkt dat er nog heel wat thema’s zijn waar de groep zelf niet tevreden is met zijn werking. Meestal worden er echter maar weinig of geen verbeteracties gedefinieerd. Vooral de thema’s infrastructuur en werkomgeving zijn niet uitgewerkt.

4.       In het eerste halfjaar 2012 heeft de gemeente meegewerkt aan een grootschalig gewestelijk senioren behoefte onderzoek. Daarvoor werden tientallen senioren bevraagd en hebben een dertigtal vrijwilligers meegewerkt. De resultaten van dit onderzoek zijn door het vorig schepencollege enthousiast ontvangen. In het meerjarenplan dat voorligt worden alleen de aanbevelingen uit de hoofdstukken 4 (ouderenzorgbeleid) en 6 (dementievriendelijke gemeente) van dit onderzoek grotendeels opgenomen. Uit de andere hoofdstukken (communicatie, levenslang thuiswonen, mobiele ouderen en vrijetijdsbeleid) worden slechts minimaal aanbevelingen meegenomen. Ook dit is een gemiste kans.

5.       Het stopzetten van de mantelzorgpremie door de gemeente en de overdracht naar het OCMW lijkt ons een logische zaak. Wat niet zo logisch is, is dat de middelen niet mee overgedragen worden. Daarenboven stopt de gemeente nu en moet het OCMW zijn nieuwe regeling nog uitwerken.

6.       In het MJP zien we dat de gemeentelijke bijdrage elke 2 jaar met €100.000 verminderd wordt. Ook dat vinden we in principe een goede zaak. Het is ons echter niet duidelijk welke concrete acties (en daarmee bedoelen we besparingen) ondernomen zullen worden om dit bedrag te absorberen.

Verder zouden wij zeker in de sociale dienst een paar zaken ter overweging willen meegeven:

1.       In de sociale dossiers zouden wij een soort “rechten en plichten”-toets willen ingevoerd zien. Als iemand zijn plichten niet nakomt moeten we kunnen beknotten op de rechten. Dat gebeurt nu wel in een aantal dossiers, maar niet systematisch.

2.       Bij het toekennen van een aantal premies (zoals bvb het stookoliefonds) wordt o.i. te gemakkelijk overgegaan tot toekenning omdat “dit ons OCMW toch niets kost”. Gratis bestaat echter niet.

 

Voor wat voorafgaat kunnen wij niet volmondig instemmen met het meerjarenplan noch met de begroting 2014. Wel vinden wij dat er een zeer goede aanzet gemaakt is en hopen wij dat er bij budgetwijzigingen en bij het budget 2015 rekening gehouden zou worden met onze opmerkingen. Daarom zullen wij ons bij de stemming onthouden. 

Sara en Eric

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is