Laat u niets wijsmaken....

Op 7 juni 2018, over deze onderwerpen: Religie

De vraag in onze opiniepeiling over het openblijven van de parochiekerken heeft beroering gewekt. N-VA Wichelen zou alle kerken dicht willen.
 Een lid van de meerderheid beweerde zelfs dat de N-VA het dossier
van de renovatie van de kerk van Schellebelle zou saboteren.

Wat wij echt zeggen:

• Bij onze partij kan iedereen een eigen standpunt aanhouden, religieus of niet-religieus, zolang het strookt met de democratische waarden;

• De beslissing over het sluiten van de parochiekerken ligt bij de kerkgemeenschap zelf. En die kerkgemeenschappen hebben beslist dat er vanaf 2019 geen diensten meer zullen plaatsvinden in Serskamp en dat er een besluit genomen wordt over Schellebelle in de loop van dit jaar;

• Indien de N-VA zou meebesturen in de volgende legislatuur, dan zal ze zich aan alle beschikkingen houden;

• Sedert 2012 is N-VA Wichelen tot zes keer toe tussengekomen bij de minister om het dossier van de renovatie van de kerk van Schellebelle vlot te trekken. Telkens weer bleek dat er nog verplichte stukken in het dossier moesten worden aangeleverd door het kerkbestuur. Daardoor zal de subsidiëring van de renovatie ten vroegste in 2021 kunnen gebeuren.

Ondertussen is pastoor Bracke overgeplaatst naar een andere parochie en wordt hij niet vervangen. Wij willen van de gelegenheid gebruik maken om hem succes te wensen bij zijn nieuwe opdracht. En neen, wij hebben geen invloed aangewend om dit door te voeren.