N-VA protesteert zwaar tegen het gebruik van het Sportpark door externe verenigingen

Op 17 juni 2021, over deze onderwerpen: Goed bestuur, Sport

Op de meest recente gemeenteraad werd een hevige discussie gevoerd rondom de gebruiksovereenkomst van het nieuwe Wichelse sportpark ‘De Cirkel’.

Raadslid Karel De Jaeger stelde in een stevige interventie vast dat het Sportpark al maanden gebruikt wordt door externe verenigingen, terwijl heel wat burgers en verenigingen uit Wichelen zelfs niet eens op de hoogte zijn dat er in het park al kan en mag gesport worden.

Meer nog:  voetballende kinderen uit de buurt werden al meermaals weggestuurd ten voordele van groepen stadsjongeren die lang niet altijd respect betoonden voor de infrastructuur en omgeving en zich bovendien totaal niets aantrokken van de voor iedereen geldende coronamaatregelen.

N-VA stelt onomwonden dat het Sportpark, dat is aangelegd met de centen van de Wichelse belastingbetalers, ook zo maximaal mogelijk moet ter beschikking gesteld worden van de Wichelse sporter, sportclubs, jeugdverenigingen, scholen en individuele sporter.

Dat er nauwelijks iemand van de gemeente al op de hoogte was van reservatiemogelijkheden, en dat andere clubs uit de omgeving of verenigingen van 35 km verder dat blijkbaar wel al wisten is een flagrant gebrek aan goede communicatie.

De Jaeger pleitte ervoor om de gebruiksmogelijkheden van het Sportpark veel meer proactief te communiceren naar de eigen burgers toe, en om naast het reserveringsysteem voor hoofdgebruikers (voetbal en atletiek) en het reservatiesysteem voor scholen, verenigingen en clubs ook nog een aantal vrije uren ter beschikking te stellen voor de occasionele sporters en spelende kinderen van de gemeente.  Hij en zijn fractie stemden dan ook klaar en duidelijk tegen het verhuur aan externen.

Helaas ging niemand van de andere partijen mee in het verzet.  Opkomen voor de mensen van je eigen gemeente werd er weggezet als een ‘gekleurde discussie’.   Goed om weten bij een volgend incident….