N-VA Wichelen kleurt blinde vlekken in fietspadenplan

Op 6 juni 2023, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken

Het fietspadenplan was een van de prioriteiten van het Wichelse gemeentebestuur. Het verhogen van de fietsveiligheid is inderdaad noodzakelijk om meer mensen op de fiets te krijgen. Elke inwoner is gebaat bij een vlottere verkeersdoorstroming, gezondere lucht en veiligere schoolomgevingen. Als N-VA willen wij onze schouders onder dit project zetten. Dat doen we door de blinde vlekken in het fietspadenplan letterlijk in te kleuren. De N-VA bestuursleden namen de verfrol ter hand om zo het fietspad in de Krakeelstraat opnieuw kleur te geven.

‘Hoewel deze fietssuggestiestrook nog maar enkele maanden geleden werd aangelegd, zijn de kraters alweer even groot als vroeger’, stelt N-VA gemeenteraadslid Karel De Jaeger. De afbladderende verf zorgt zo mogelijk voor een gevaarlijkere verkeerssituatie dan voordien. De N-VA gemeenteraadsleden stellen zich vragen bij de kwaliteit van de fietssuggestiestrook: werd hiervoor gebruik gemaakt van minderwaardig materiaal of werd de strook inderhaast aangelegd, zonder grondig voorafgaand studiewerk. In elk geval gooit de gemeente hierdoor veel belastinggeld weg.

We roepen het gemeentebestuur dan ook op om in het vervolg bedachtzamer te werk te gaan. ‘Hier draaide men de zaken om’, aldus gemeenteraadslid Veerle Bauters. Eerst installeert het bestuur een tractorsluis in de Schoolstraat, waardoor dagelijks tientallen extra wagens langs de Krakeelstraat worden omgeleid. Slechts in tweede instantie stelt men zich vragen bij de verkeersveiligheid van deze omleiding. Wij zien de zaken anders: maak eerst werk van een veilige infrastructuur, vooraleer de verkeersdruk op te voeren. En vooral: spring verstandig om met het geld van onze inwoners.