Nationaal Park Scheldevallei is een feit

Op 13 oktober 2023, over deze onderwerpen: Wonen en natuur

Goed nieuws voor onze gemeente en regio. De Scheldevallei wordt erkend als nationaal park. Dit nieuws maakten Vlaams ministers Zuhal Demir en Matthias Diependaele bekend. Door deze erkenning worden de verschillende natuurgebieden rond de Schelde in onze regio officieel aanzien als natuurpark, waaronder ook de Kalkense Meersen in gemeente Wichelen. “Voor onze gemeente en regio betekent dit een enorme vooruitgang. Niet alleen op ecologisch vlak, maar zeker ook economisch,” zegt fractievoorzitter Evi Rasschaert.

De Scheldevallei wordt een nationaal park. Dit heugelijk nieuws stuurden Vlaams Ministers Zuhal Demir (N-VA) en Matthias Diependaele (N-VA) vandaag de wereld in. Tot op heden bestond er nog maar één dergelijk nationaal park en dat was de Hoge Kempen, in Limburg. Sinds vandaag komen er daar enkele bij, waaronder dus ook de gebieden in de Scheldevallei. Evi Rasschaert is tevreden dat dit eindelijk werkelijkheid wordt. “Deze erkenning komt onze gemeente alleen maar ten goede, want natuurbescherming en toerisme gaan in de Kalkense Meersen vanaf nu hand in hand,” zegt Evi Rasschaert. Zij verwijst hiervoor naar de situatie in nationaal park Hoge Kempen waar er een enorme ecologische ontwikkeling samen met een economische vooruitgang heeft plaatsgevonden. Zo is bijvoorbeeld ontginning van natuurlijke rijkdommen in een nationaal park niet meer mogelijk, maar ontwikkeling van toerisme wel. Volgens Evi geeft het nationaal park zowel nationale als internationale uitstraling aan onze regio.

Idee lag al langer op de plank

Federaal parlementslid Tomas Roggeman (N-VA) lanceerde het voorstel in 2017, als toenmalig jongerenvoorzitter van zijn partij. Hij reageert vandaag enthousiast: “Deze erkenning zet onze regio letterlijk en figuurlijk op de kaart.  Het dient niet alleen om ons zeldzaam watergebonden ecosysteem te beschermen. Dit wordt ook een enorme stimulans voor het toerisme en dus voor de economie in onze streek. Deze erkenning is goud waard.”Tot op heden had Vlaanderen nog maar een nationaal park, het park Hoge Kempen in Limburg. Dat trekt jaarlijks 1,2 miljoen bezoekers, goed voor een opbrengst van bijna 200 miljoen euro per jaar.

Toch waren er de afgelopen maanden ook bezorgheden vanuit de landbouw. Roggeman benadrukt dat er geen landbouwgrond herbestemd wordt tot natuur. “Het nationaal park steunt enkel en alleen op gronden die al bestemd zijn voor natuurgebied. Het gaat meestal over eigendom van natuurorganisaties en openbare besturen, naast enkele lopende MER’s en RUP’s. De totale oppervlakte is groot genoeg. Door die gezamenlijk te beheren vanuit een samenwerkingsverband, kan je dit lanceren als nationaal park.”

4 nationale parken, 5 landschapsparken

De erkenning van Scheldeland komt niet alleen. De Vlaamse Regering heeft vandaag negen Vlaamse Parken erkend: vier Nationale Parken (Bosland, Brabantse Wouden, Hoge Kempen en Scheldevallei) en vijf Landschapsparken (Grenzeloos Bocageland, Haspengouw, Maasvallei, Vlaamse Ardennen en Zwinstreek).

In een Nationaal Park ligt de nadruk op natuur, biodiversiteit en internationale uitstraling. Door de erkenning wil de Vlaamse Regering in een dichtbevolkt Vlaanderen enkele grote en robuuste natuurgehelen creëren. “De erkenning van deze drie Nationale Parken in Vlaanderen is een startpunt, want nagenoeg alle kandidaten moeten nog heel wat inspanningen leveren. Maar de erkenning zal de samenwerking versterken en deze parken ook de middelen bieden om hun unieke natuur verder te ontwikkelen. Ik bewonder de dynamiek die is ontstaan bij de verschillende kandidaten en hoop dat die dynamiek en samenwerking ook in de toekomst onze natuur zal blijven versterken”, aldus Vlaams minister van Omgeving en Toerisme Zuhal Demir.

In een Landschapspark ligt het accent op de diverse functies van het gebied en de eeuwenlange wisselwerking tussen mens en natuur. “Zo speelt erfgoed ook een zeer belangrijke rol in deze parken. Ze zorgen voor herkenbare bakens die laten zien waar we vandaan komen, wie we zijn en welke ontwikkeling we doormaken. Ze vertellen dus mee het verhaal van een dorp en de geschiedenis ervan. Op die manier zijn erfgoed, maar ook natuur, landbouw en toerisme ook met elkaar verbonden in de Vlaamse parken”, zegt Vlaams minister van Onroerend Erfgoed Matthias Diependaele.