Spiegelgemeenteraad kost 52.000 euro

Op 22 juni 2023, over deze onderwerpen: Goed bestuur

Om een mogelijke fusie voor te bereiden had de meerderheid het idee om een spiegelgemeenteraad te loten.

Nuttig maar zonder resultaat

De spiegelgemeenteraad luisterde onder leiding van VRT-journaliste Fatma Taspinar naar een deskundige uitleg en ze keken samen naar ‘educatieve’ filmpjes. Ze adviseerden na beraadslaging om te fusioneren met minstens twee buurgemeenten: Laarne, Wetteren en/of Berlare. Op woensdag 21 juni kreeg de spiegelgemeenteraad een stand van zaken. Wat bleek, hun werk was nuttig maar leverde geen resultaat op.

Media event zonder sereniteit

“N-VA Wichelen was tegen het idee om een spiegelgemeenteraad over dat thema samen te stellen”, zegt N-VA-raadslid Evi Rasschaert. “We zijn de uitgelote burgers dankbaar want zij namen hun taak ernstig. Toch is die manier van werken niet voor herhaling vatbaar. Ons idee was om de verkozen raadsleden een (geheim) advies te laten formuleren. Zo zouden de mogelijke fusiegesprekken in alle sereniteit kunnen doorgaan. Nu was het een media event. De mogelijke fusiepartners moesten onmiddellijk en publiek kleur bekennen.