Spiegelgemeenteraad: wat is de rol van het gemeentebestuur?

Op 11 oktober 2022, over deze onderwerpen: Goed bestuur

Op 15 en 17 september organiseerde het gemeentebestuur een spiegelgemeenteraad, waarvoor kosten noch moeite werden gespaard.  24 uitgelote burgers konden zich buigen over de vraag of een fusie opportuun was voor Wichelen en met welke andere gemeente(s) dat dan best kon gebeuren. Voor het gemeentebestuur was dit een oefening in participatie. De uitgelote deelnemers waren tevreden over het debat, alhoewel ‘het geen eenvoudige opdracht was om op zeer korte tijd een advies te formuleren’, zo liet spiegelgemeenteraadslid Laurien De Pauw optekenen.

De oppositie bevestigt dat deze snel afgewerkte oefening de participatie eerder hindert dan bevordert. ‘Via de spiegelgemeenteraad worden 99% van onze inwoners uitgesloten van het belangrijkste gemeentepolitieke debat in jaren’, stelt N-VA gemeenteraadslid Karel De Jaeger. ‘Net toen het echt interessant werd, mochten we niet meer meekijken’, voegt hij eraan toe. De livestream werd namelijk stilgezet tijdens het overleg tussen de spiegelgemeenteraadsleden, om een vrij debat mogelijk te maken. Burgemeester Taylor wilde het debat buiten de politiek houden. "We willen de bevolking laten kiezen, niet de politiekers", was zijn motivatie voor dit initiatief. De Jaeger stelt daarentegen dat de gemeenteraadsleden net voor deze taak zijn verkozen en vraagt zich af tot wie de burgers zich moeten richten bij vragen over een fusie?

Op 12 oktober neemt de gemeenteraad akte van de voorstellen van de spiegelgemeenteraad. Het valt af te wachten of de gemeenteraad mee zal gaan in de suggestie van een fusie met drie gemeenten, met als potentiële fusiepartners Laarne, Wetteren en Berlare. Voor de oppositie is dat slechts de start van het traject. Zij verwachten nog steeds dat de algemene bevolking de kans krijgt om inhoudelijk mee te discussiëren over de toekomst van hun gemeente.