Sportpark Bellekouter

Op 25 november 2020, over deze onderwerpen: Cultuur, Sport

De Heemkring van Schellebelle ontving vorige maand een brief van het schepencollege waarin hen de beslissing werd medegedeeld om het nieuwe sportpark van onze gemeente de naam ‘Sportpark Bellekouter’ te noemen. Deze beslissing ging in tegen het advies van de Heemkring, dat hen door de gemeente was gevraagd. Aangezien deze beslissing nog niet werd bekrachtigd door de gemeenteraad, vroeg kersvers gemeenteraadslid en historicus Karel De Jaeger het schepencollege om hun beslissing hierover te herzien.

Historische kans

Karel is ervan overtuigd dat we als gemeente een historische kans laten liggen naar naambekendheid en uitstraling toe. Op de plaats waar het Sportpark nu ligt werd immers een zéér uitzonderlijke vondst gedaan. De grafheuvel die men heeft blootgelegd bij de voorbereidende werken is niet alleen een unicum in onze streek, het is een unicum voor héél Vlaanderen en bij uitbreiding zelfs van alle lage landen.

De verantwoordelijke archeologen verklaarden dat ze voor een raadsel stonden. Grafheuvels van drieduizend jaar geleden zijn al hoogst zeldzaam, maar deze heuvel had ook nog eens een onverklaarbare diameter van meer dan 55 meter.  Aangezien men ons met zekerheid kan bevestigen dat hij ook in 1 keer werd opgericht, is er niemand van alle historici die we hieromtrent raadpleegden die hiervoor een zinnige verklaring heeft. De mogelijkheid van een veldslag van zeer lang geleden wordt vrij ernstig genomen. In de alleroudste geschriften over Schellebelle wordt het dorp de bijnaam gegeven ‘kerkhof van Vlaanderen’ gegeven, en deze grote grafheuvel die goed zichtbaar moet geweest zijn van op de Schelde is daar mogelijks niet vreemd aan.

Als gemeente zouden we dan ook een enorme kans laten liggen als we deze hoogst uitzonderlijke historische vondst niet in onze plaatsnamen zouden verankeren.

Verwarring verzekerd

Het Sportpark de naam Bellekouter geven, zal ongetwijfeld voor verwarring zorgen, want het park ligt niet in de wijk Bellekouter. Daarnaast is het park ook niet toegankelijk via die wijk.

Klik hier om de tussenkomst van Karel te bekijken.